header

اخبار اردوهاي جهادي

home
list
archive
درباره وبلاگ
دسته بندی موضوعات
آمار وبلاگ

تعداد بازدیدها :

2658

تعداد نوشته ها :

10

تعداد نظرات :

0

شماهم دعوتید برای خدمت به ایران عزیز

شماهم دعوتید برای به عهدخدمت ۵۰ هزار دانشجوی جهادگر سراسر کشور به مناطق کم‌برخوردار در تابستان ۱۴۰۲

قرارگاه دانشجویی عهد خدمت توسط معاونت عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجویی برای تابستان ۱۴۰۲ در سراسر کشور برنامه‌ریزی شده است. در این قرارگاه ۵۰ هزار دانشجوی جهادگر خانم و آقا به خدمت‌رسانی در مناطق کمتر برخوردار می‌پردازند.

قرارگاه دانشجویی عهد خدمت توسط معاونت عملیات جهادی سازمان بسیج دانشجوییبسته محتوایی برای اردوهای جهادی عهد خدمت، ویژه تابستان ۱۴۰۲ در نظر گرفته است.

جهت دریافت بسته محتوایی کلیک کنید

ثبت نام در فرم زیر:
فرم ثبت نام در عهدخدمت تابستان ۱۴۰۲

برای ارتباط با ادمین جهادگران
ادمین بله


(0) نظر

حسین کیانی نیا: خدمت به خوزستان افتخار ماست

مسئول قرارگاه جهادی حضرت صاحب الزمان(عج) در گفتگو با پایگاه جهادگران؛ افزود: در این دوره در عرصه های عمرانی، فرهنگی،پزشکی و دندانپزشکی، کشاورزی و دامپروری و اقتصاد مقاومتی ارائه خدمت می شود. کیانی نیا درباره علت اینکه فعالیتهای این قرارگاه عمدتا در استان خوزستان می باشد افزود: خدمت به خوزستان ...

مسئول قرارگاه جهادی حضرت صاحب الزمان(عج) در گفتگو با پایگاه جهادگران؛ افزود: در این دوره در عرصه های عمرانی، فرهنگی،پزشکی و دندانپزشکی، کشاورزی و دامپروری و اقتصاد مقاومتی ارائه خدمت می شود.
کیانی نیا درباره علت اینکه فعالیتهای این قرارگاه عمدتا در استان خوزستان می باشد افزود: خدمت به خوزستان افتخار ماست. خوزستان دین خود را به اسلام ادا کرده و امروز وقت ادای دین ما به خوزستان است. حق مردم غیور خوزستان بههیچ وجه محرومیت نیست و ما با تمام توان به محرومیت زدایی از این استان خواهیم پرداخت.
ایشان در پایان افزودند: امیدواریم با همکاری دولت، بسیج سازندگی و بسیج دانشجویی کیفیت اردوهای جهادی تابستان را افزایش دهیم و بهترین بازخورد را در بین مردم داشته باشیم.

(0) نظر

حسین کیانی نیا: خانه‌های محرومان ایذه مرمت و بازسازی می‌شود

مسئول قرارگاه جهادی حضرت صاحب‌الزمان(عج) گفت: خانه‌های افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در شهرستان ایذه مرمت و بازسازی می‌شود.
حسین کیانی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت و تعمیر خانه نیازمندان با کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان امضا شد.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار شد خانه‌های افراد زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان مرمت و بازسازی شود که از جمله آنها می‌توان به ساخت خانه‌های محرومان در شهرستان ایذه اشاره کرد.

مسئول قرارگاه جهادی حضرت صاحب‌الزمان(عج) اضافه کرد: بر همین اساس قرار است که برای 5 خانوار محروم زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان در شهرستان ایذه خانه ساخته شود.

وی در همینارتباط توضیح داد: این خانه‌ها در روستای چیزندان، روستای ملارمضان بخش سوسن ایذه، روستای پیان بخش مرکزی، روستای زمان‌آباد و روستای روپک قرار دارند.

کیانی‌نیا تصریح کرد: همچنین قرار است برای 30 خانه افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان نیز اقدامات دیگری مانند ساختحمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت و تعمیر خانه‌های محرومان شهرستان ایذه خوزستان قرار است که 20 درصد هزینه را قرارگاه جهادی حضرت صاحب‌الزمان(عج) پرداخت کند و 80 درصد باقی مانده نیز از سوی کمیته امداد امام خمینی(ره) خوزستان تامین شود.

مسئولقرارگاه جهادی حضرت صاحب‌الزمان(عج) عنوان کرد: حدود 30 گروه جهادی با ما همکاری دارند که ساخت و مرمت خانه‌های محرومان ایذه با حضور این جهادگران انجام می‌شود.
(0) نظر

مدرسه در مزرعه / گروه های جهادی در خدمت ترویج کشاورزی و دامپروری علمی

مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی با اشاره به اینکه گروه های جهادی روز به روز بر اهمیت ترویج اقتصاد مقاومتی وقوف بیشتری پیدا می کنند، گفت: کشاورزی یکی از مولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی در کشور است، با توجه به مشکل کم آبی در کشور گروه جهادی مهاجران آسمانی روی آموزش کشاورزی مدرن و آبیاری قطره ای در مزارع تمرکز کرده است.

حسینکیانی نیا دانشجوی ترم آخر کارشناسی زراعت دانشکده کشاورزی کرج و مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی است. او فعالیتهای جهادی خود را از سال 87 آغاز کرده و علاقمند به اردوهای جهادی و خدمت رسانی به محرومین و کشاورزان کم دانش است.

مسئول گروه جهادی مهاجران آسمانی به خبرنگار بسیج سازندگی گفت: گروه جهادی مهاجران آسمانی را با همفکری هم دانشگاهی ها در دانشکده زراعت کرج باهدف ترویج کشاورزی و دام پروری به روش علمی و صحیح در بین روستاییان تشکیلدادیم چون احساس می کردیم که جای یک گروه جهادی متخصص در امر کشاورزی در بین گروه های جهادی کشور خالی است.

کیانی نیا درباره فعالیتهای گروه جهادی مهاجران آسمانی، خاطر نشان کرد: گروه جهادی مهاجران آسمانی 4 سال پیاپی در تعطیلات نوروز سال های 90 تا 94 در روستاهای شهرستان ایذه حضور پیدا کرد و به آموزش کشاورزان منطقه پرداخت.محوریت اصلی فعالیتمان را ترویج کار کشاورزی قرار داده ایم و در عین حال به امور دامپروری و دامپزشکی روستا ها نیز اهتمام داریم. ما معتقدیم اگر مردم روستاهای ایذه با کشاورزی و دامداری اصولی و علمی آشنا شوند بسیاری ازمشکلاتشان مرتفع می شود و بیکاری در منطقه کاهش می یابد.

وی افزود: گروه جهادی مهاجران آسمانی طی روزهای 10 الی 20 شهریور ماه سال جاری در روستای "هریس" در آذربایجان شرقی حضور خواهد یافت و با ترویج وآموزش کشاورزی مشغول به خدمت رسانی خواهد شد. ترویج آموزش کشاورزی شامل 5 زیر مجموعه از جمله کلاسهای متمرکز ترویجی، نمایشگاه ترویجی، کارگاه های آموزش ترویجی، بازدید ترویجی و طرح مدرسه در مزرعه (آموزش های مستقیم و عملی در مزرعه) است. همچنین واکسیناسیون دام ها و سم پاشی از دیگر فعالیتهای این گروه جهادی است.

کیانی نیا با یادآوری اهمیت فعالیت فرهنگی در اردوهای جهادی، افزود: گروه جهادی مهاجران آسمانی اقدام به تهیه جزوه احکام کشاورزی کرده است. اینجزوه شامل استفتائات و احکام مرتبط با امور کشاورزی است و امیدواریم انتقال بیشتر و دقیق تر آموزه های شرعی به کشاورزان باعث شود این عزیزان زحمت کش محصول پربرکت تری بدست آورند.

این دانشجوی جهادی با اشاره به اینکه گروه های جهادی روز به روز بر اهمیت ترویج اقتصاد مقاومتی وقوف بیشتری پیدا می کنند، گفت: کشاورزی یکی ازمولفه های اصلی اقتصاد مقاومتی و رشد اقتصادی در کشور است و ما نیز به دلیل رابطه تنگاتنگ کشاورزی با اقتصاد مقاومتی روی این مساله تمرکز کرده ایم. با توجه به مشکل کم آبی در کشور آموزش کشاورزی مدرن و آبیاری قطره ای در مزارع از اهداف مهم گروه جهادی مهاجران آسمانی است.

کیانی با اشاره به محرومیت های روستاهای شهرستان ایذه، گفت: زندگی در روستاهای شهرستان ایذه بسیار طاقت فرسا است زیرا این روستاها از پزشک و حتیخانه بهداشت محروم هستند. به دلیل فاصله زیاد روستاها با شهرستان ایذه خدای ناکرده اگر کسی در نیمه های شب یا حتی در روز بیمار شود به دکتر نمی رسد زیرا وسیله ای برای تردد نیست.

این دانشجوی جهادی با اشاره به اینکه یکی از روستاهایی که در شهرستان ایذه آب آشامیدنی ندارد روستای دره غریب است، گفت: روستای دره غریب در کناررود کارون 3 قرار دارد اما اهالی این روستا آب آشامیدنی ندارند. مردم این روستا برای آوردن آب به سختی مسیر صعب العبور 1 ساعته را با حیوان طی می کنند تا به روستای مجاور برسند. گروه جهادی مهاجران آسمانی پیگیر رفع این مشکل مردم روستا بود و ما به شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان ایذه هم مراجعه کردیم و به آنها گفتیم که ما حاضریم برای روستا تانکر آب خریداری کنیم، شما فقط زحمت بکشید برای مردم روستا روزانه آب بیاورید اما از همین کار ساده هم استنکاف کردند.

کیانی نیا در پاین از گروه های جهادی خواست که با مطالبه گری که جزء لاینفک هویت گروه های جهادی است، باعث توجه بیشتر دولتمردان به روستاییان شوند.

(0) نظر

جهادگران، جوان‌ترین خیرین کشور هستند

وزیر علوم در اختتامیه جشنواره چهارمین ملی جهادگران گفت: خیر بودن فقط در حوزه مادیات، نیست؛ کسی که جوانی و عمرش را صرف رفاه و اسایش دیگران می‌کند یا سنگی را از جلوی پای کسی برمی‌دارد نیز خیر است، جهادگران جوان‌ترین خیرین کشور هستند و باید به عنوان الگو معرفی شوند.
محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم در اختتامیه جشنواره ملی جهادگران؛ در مراسماختتامیه جشنواره ملی جهادگران با بیان اینکه شخصیت الگویی کشور ما باید متوازن و هماهنگ باشد، نه کاریکاتوری گفت:الگوهایی که در صدا و سیما معرفی می‌شوند نباید فقط محدود به اقشار خاصی باشد، باید از اقشار و صنوف مختلف الگو معرفی کنیم.
وی ادامه داد: یکی از الگوهایی که باید به نسل جوان معرفی کنیم خیرین هستند. در جامعه مصطلح است که خیرین افرادی هستند که ثروتخود را در راه خیر صرف می‌کنند اما خیر بودن فقط در حوزه مادیات، نیست؛ کسی که جوانی و عمرش را صرف رفاه و اسایش دیگران می‌کند یا سنگی را از جلویپای کسی برمی‌دارد نیز خیر است.
وزیرعلوم خطاب به جهادگران گفت: شما جوان‌ترین خیرین کشورما هستید و باید به عنوان الگو معرفی شوید. کسی که زمینه امنیت و‌ آسایش فراهم می‌کند چه با قلم‌اش و چه رفتارش، خیراست. خوش به حال شما که خداوند این توفیق را داده تا عمر و جوانی‌تان در امور جهادی صرف کنید.
وزیر علوم اضافه کرد: شاد کردن دیگران یک نعمت است، اینکه شما دل انسان‌هایی را شاد کنید، مخصوصا انسان‌هایی که کم برخوردار هستند یکتوقیف است. کسی که دست و روحیه‌ی سخاوتمندانه دارد و دل دیگران را شاد می‌کند با خداوند روبرو می‌شود و به زندگی و جوانی‌اش برکت داده می‌شود. خوش به حال انسان‌هایی که طرف حساب‌شان خدا باشد.
زلفی‌گل اظهار کرد: چرا ما قدردان رزمنده‌ها هستیم چون عمر و جوانیشان را فدا کردند و از این باب ما شما را خیرین دانشجویی میدانیم و قدردان شما هستیم. یکی از بهترین مسیرهای کارهای فرهنگی، همین اردوهای جهادی است و دوران دانشجویی زمان بسیار مناسبی برای کسب تجربه است. این کارها بهترین نوع کارهای فرهنگی است.
وزیر علوم خطاب به جهادگران با بیان ایکه شما سرمایه اجتماعی نظام را افزایش می‌دهید، گفت: زمانی که شما در منطقه‌ای حضور پیدا می‌کنید و شادی ونشاط را به یک جمعی تزریق می‌کنید، آن‌ها را به جمهوری اسلامی امیدوارمی‌کنید.
وی اضافه کرد: تلاش کنید در عرصه علمی، فناوری جزو برترین‌ها باشید و به گونه ای درس بخوانید که در آینده درمسندهای کلیدی قرار گیرید. وقتی از نظر علمی جزو بهترین‌ها باشید با حضور خودتان در مسندهای مختلف اثربخشی بیشتری خواهید داشت.
(0) نظر

مهارت و تربیت؛ خدمتی از جهادگران فنی

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای از برگزاری اردو‌های جهادی مهارتی-تربیتی توسط گروه‌های جهادی این دانشگاه در سراسر کشور خبر داد.
نصیر منصورزاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای و امیر حسین دبیری و معاون عملیات جهادی این دانشگاه به تشریح برنامه‌های جهادی معاونت عملیات جهادی بسیج دانشجویی این دانشگاه پرداختند.
نصیر منصورزاده، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای در این نشست از برگزاری اردو‌های جهادی مهارتی-تربیتی توسط گروه‌های جهادی این دانشگاه در سراسر کشور خبر داد.
وی افزود:  اردو‌های های جهادی مهارتی-تربیتی با هدف نقش آفرینی تخصصی گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای حول گفتمان آموزش‌های مهارتی این دانشگاه برگزار می‌شوند.
منصورزاده افزود: هدف از برگزاری اردو‌های جهادی مهارتی-تربیتی، مهارت آموزی به مردم مناطق محروم جهت کارآفرینی و ایجاد اشتغال و ارائه خدمات فنی به مردم مستضعف و حاشیه نشین شهر‌ها و روستا‌ها است.
منصورزاده بیان کرد: در اردو‌های جهادی مهارتی- تربیتی هم به ماموریت دانشگاه فنی و حرفه‌ای یعنی مهارت آموزی و هم به ماموریت بسیج دانشجویی یعنی تربیت نیروی انسانی متخصص ومتعهد توجه شده است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه هدف اصلی در اردو‌های جهادی مهارتی- تربیتی کار آفرینی و ایجاد اشتغال‌های خرد و زود بازده است، افزود: مطلوب ما این است که در قالب اردو‌های مهارتی- تربیتی تا زمانی که مخاطبین این اردو‌ها به مرحله اشتغال ودرآمد زایی نرسیدند رها نشوند؛ از این رو به موازات ارائه آموزش‌های مهارتی، جذب تسهیلات و حمایت‌های نهاد‌ها و ادارات محلی نیز توسط گروه‌های جهادی پیگیری می‌شود.
امیر حسین دبیری، معاون عملیات جهادی بسیج دانشجویی دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیز گفت: در ایام نوروز حدود ۱۵ گروه از دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای متشکل از دانشجویان خواهر و برادر در قالب اردو‌های جهادی مهارتی- تربیتی جهت ارائه آموزش‌های مهارتی و خدمات فنی به مردم به مناطق مختلف کشور اعزام می‌شوند.
وی افزود: در این اردو‌ها تلاشمی‌کنیم گفتمان نقش آفرینی تخصصی حول نظام آموزش‌های مهارتی دانشگاه فنی وحرفه‌ای را در سطح کلیه گروه‌های جهادی بسیج دانشجویی پیاده سازی کنیم.
دبیریگفت: یکی از راه‌های احیا و توانمند سازی تشکیلات‌های آسیب دیده از فضای کرونا برگزاری اردو‌های ملی مثل راهیان نور و اردو‌های جهادی است که امیدواریم بتوانیم این مهم را محقق کنیم.
(0) نظر

ارائه خدمات دندانپزشکی در گراش

اردوی جهادی دندانپزشکی برای ارائه خدمات درمانی به نیازمندان در گراش آغاز شد.
دکتر علی اصغر خالقی، معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: ١٨ دندانپزشک و دستیار دندانپزشک، عضو گروه جهادی امام حسین (ع)، برای معاینه وارائه خدمات دندانپزشکی، به مدت سه روز در کلینیک دندانپزشکی بیمارستان گراش حضور یافتند.
وی افزود: در این مدت بیش از ٧٠٠ بیمارِ زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی شهرستان گراش پذیرش می‌شوند.
خالقی ادامه داد: برای مراجعان عکس رادیولوژی، معاینه، جرم گیری، عصب کشی و پُر کردن دندان انجام می‌شود.
معاوندرمان دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: پس از ماه مبارک رمضان نیز پزشکانی ازهمین گروه جهادی، برای انجام برخی اعمال جراحی در بیمارستان گراش حضور می‌یابند.
(0) نظر

خدمت رسانی جهادگران سلامت به ساکنان بخش غیزانیه اهواز

نماینده تیپ جهادی ۱۲ مستضعفین خوزستان از برگزاریاردوی جهادی و اجرای طرح ویزیت رایگان پزشکی و دندانپزشکی به ساکنان بخش غیزانیه اهواز خبر داد.
موسی خنافره به برگزاری اردوی جهادی و اجرای طرح ویزیت رایگان پزشکی و دندانپزشکی در بخش غیزانیه اهواز اشاره کرد و گفت: خدمات پزشکی در بخش‌های قلب، اطفال، زنان و زایمان، ارتوپدی، داخلی، فیزیوتراپی، مشاوره تغذیه و دندانپزشکی به بیش از ۷۸۰ نفر ارائه شد.
وی هدف از اجرای این اردو را خدمات رسانی به شهروندان بخش غیزانیه و به نام و پاسداشت یاد شهدای این بخش عنوان کرد.
خنافرهمی‌گوید: اردوی جهادی پزشکی با مشارکت گروه‌های جهادی “حاج عبدالله والی” و “راه خدا” دانشگاه علوم پزشکی اهواز، “حضرت ولیعصر (عج) ” خوزستان، برگزار شد.
بخش غیزانیه یکی از بخش‌های کلانشهر اهواز در خوزستان است؛ این بخش در واقع بزرگترین بخش استان به شمار می‌رود و در قسمت شرقی مسیر‌های اهواز به ماهشهر، رامشیر، رامهرمز و هفتکل قرار دارد.
(0) نظر

گروه جهادی سلمان در مسیر رفع محرومیت آموزشی

مسئول گروه جهادی سلمان گفت: کار ویژه‌ی این گروهجهادی برگزاری کلاس‌های کنکور و رفع اشکال به دانش‌آموزان مناطق کم‌تر برخوردار بوده است و تا کنون 23 هزار دانش آموز مناطق محروم در این گروه جهادی، از کلاس‌های کنکور استفاده کرده‌اند.

رضا کلهر مسئول گروه جهادی سلمان گفت: جهادگران گروه جهادی سلمان از سال ۹۳ در راستای تحقق عدالت آموزشی فعالیت خود را از دانشگاه بین‌المللی امام‌خمینی(ره) آغاز کرده‌اند.
کار ویژه‌ی این گروه جهادی برگزاری کلاس‌های کنکور و رفع اشکال به دانش‌آموزان مناطق کم‌تر برخوردار بوده است وتا کنون ۲۳ هزار دانش آموز مناطق محروم در این گروه جهادی، از کلاس‌های کنکور استفاده کرده‌اند.

وی بیان کرد: سلمان مخفف «ساز و کار لغو محدودیت‌های آموزشی نیروهای انقلابی» است. مهم ترین نیاز دانش آموزان کنکوری مقطع دهم،یازدهم و دوازدهم، مشاوره تحصیلی، کتاب تست، درسنامه و کلاس است.
طی صحبت با اساتید و دانشجویان متوجه شدیم در کشورهای هلند و ژاپن که آزمون تستی دارندحاکمیت برای آنها مجموعه‌های آموزشی تولید می‌کند و دبیر روش صحیح پاسخگویی به سوالات را گام به گام برای دانش آموزان تشریح می‌کند.

کلهر افزود: سال ۱۴۰۱ سه پنل دانش‌بنیان را برای خدمات به دانش آموزان محروم که مافیای کنکور بصورت کاملا غیر سیستمی برای اینکه افراد انجام ندهند تا خدمت انجام شود را تولید و سیستمی کردیم تا علاوه بر کاهش هزینه قابل دسترس دانش‌آموزان باشد.

کلهر در ادامه بیان کرد: برای اولین بار پنل برنامه‌ریزی کاملا حرفه‌ای با دانش فنّی دانشجویان جهادگری که سالهای قبل در این گروه برای کنکور آماده می شدند و حالا دانشجوهستند، طراحی و تولید کردیم.
وی افزود: باهمکاری سازمان سنجش ۳۲ هزار تست تدوین کرده و سوالات را در اپلیکیشن یادوین بارگذاری کرد‌ه‌ایم، همچنین علاوه بر پاسخنامه تشریحی سوالات، ارتباط تصویری با اساتید را هم برای تحلیل و تشریح پاسخ سوالات به دانش‌آموزان در اپلیکیشن یادوین فراهم کرده‌ایم.
اپلیکیشن یادوین سعی دارد بهترین آموزش کنکوری، مجرب ترین و قوی ترین اساتید سطح کشور، بیشترین میزان تست و بالاترین حد تطابق سوالات با کنکور سراسری را در ساحت تعلیم و تربیت کشور رقم بزند.

کلهر در پایان گفت: گروه‌های جهادی سلمان آماده خدمت به سایر گروه‌های جهادی در عرصه آموزش است.
(0) نظر

گفتمان جهادی؛ گفتمان جهانی

خواجوی دانشجوی دکتری الکترونیک دانشگاه چمران اهواز در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب، گفت: حجم حرکت‌های جهادی در سطح کشور رشد مطلوبی داشته است، ولی با این وجود، سهم این حرکت‌ها، در جهت حل مشکلات اساسی و دارای اولویت کشور کمرنگ است.

جمعی از دانشجویان و نمایندگان تشکل های دانشجویی امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند که نمایندگان اتحادیه های دانشجویی مطالبات خود را در این دیدار مطرح کردند.

مرتضی خواجوی دکتری الکترونیک دانشگاه چمران اهواز، مسئول گروه جهادی فانوس شهرستان دزفول، برگزیده چهارمین جشنواره ملی جهادگران و نماینده جهادگران مطالبی را در حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح کرد.متن کامل صحبت‌های وی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

مرتضی خواجوی هستم به نمایندگی از گروههای جهادی دانشجویی، خصوصا جهادگران فعال در حوزه کارآفرینی و اشتغالزایی مناطق کم برخودارقبل از شروععرایضم، ضمن ابلاغ سلام گروههای جهادی استان خوزستان به جنابعالی، و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای جهادگر لازم هست از لطف حضرتعالی به جوانان جهادگردر سالهای اخیر تشکر کنیم، امیدواریم که لایق این لطف حضرتعالی بوده باشیم.

محور اول: گسترش حرکتهای جهادی در گرو همت جمعی

طی سالیان گذشته فعالیت های اجتماعی به طور اخص فن آوری اردوهای جهادی با توجه به پختگی و قابلیت این حرکت انسان ساز، توانسته است ضمن ایجاد و فراهم سازی بستری برای نقش آفرینی جوانان در مسیر خدمت رسانی و محرومیت زدایی از کشور، در جهت ایجاد و توسعه هویت ملی، احساس مسئولیت و نقش موثر در رفع مشکلات کشور، در جهت اعتلای میهن عزیزمان گام بردارد.

با وجود تاکیدات حضرتعالی در خصوص گسترش ۱۰۰ درصدی حرکتهای جهادی بین جوانان و با توجه به اشتیاق فعالین خودجوش این حوزه و اقبال عموم جوانان برای شرکت در این فعالیت ها، متاسفانه سازمان های متولی نتوانسته اند در جهت توسعه و پیشرفت این حرکت ها به درستی عمل کنند و در مرحله ایجاد ساختارها و سازوکارهای دست و پاگیر تحت عنوان قرارگاه و حامی متوقف شده و بیشتر، نقش سرعت گیر را بازی کرده تا شتاب دهنده، و صد البته متاسفانه به راهکار قدیمی آمارسازی و آمار بازی مشغول شده اند.

درطرح پیوستی که آماده و به محضرتان ارائه خواهد شد، پیشنهاد می شود جایگاه سازمان بسیج مستضعفین، وزارتین علوم و بهداشت و سایر دستگاههای متولی در حمایت صحیح از حرکتهای جهادی تعیین و رصد گردد. همچنین مصداقا، پیشنهاد می شود که با تعیین هفته “امید و خدمت” در سال تحصیلی دانشگاهها و حمایت تمام قد سازمانهای مذکور، زمینه حضور خیل کثیری از دانشجویان در بسترحرکتهای جهادی فراهم گردد.

محور دوم: موانع توسعه حرکتهای جهادی

حجم حرکت های جهادی در سطح کشور رشد مطلوبی داشته است ولی با این وجود، سهم این حرکتها، در جهت حل مشکلات اساسی و دارای اولویت کشور کم رنگ است. در ادامه دلایل آن را بررسی و پیشنهاداتی به محضرتان ارائه می گردد:

۱.مشغول شدن نهاد ها به فعالیت های سطحی و غافل شدن از جهاد تخصصی و مسئله محور

۱۸ نهاد فعال در زیست بوم محرومیت زدایی کشور صاحب مسئولیت هستند و عمدهفعالیت خود را به حل سطحی مشکلات موجود و تزریق مسکن به دردهای عمیق جامعهبجای ارائه راهکار پایدار تعریف نموده اند، غافل از اینکه این دردها را نمی توان صرفا با راهکارهایی نظیر توزیع بسته های معیشتی درمان کرد.

۲. فقدان رویکرد جبهه ای و ضعف دستگاه ها در راهبری محرومیت زدایی

معضل موازی کاری و عدم فعالیت جبهه ای بجای طراحی و ترسیم نقشه جامع محرومیت زدایی و حرکت های جهادی و تدوین و ارائه الگوی پیشرفت منطقه ای، سال هاست که در بین نهاد های مسئول این امر مشهود است.

به عنوان مثال همه ساله ما شاهد سرازیر شدن حجم وسیع تسهیلات اشتغال زایی بدون مطالعه دقیق زنجیره ارزش کسب و کارهای دارای اولویت به مناطق کم برخوردار هستیم.

پیشنهاد می شود که گروه های جهادی متخصص در امر اشتغال زایی در هر منطقه، حلقه های متعدد زنجیره ارزش کسب و کارهای منطقه را مطالعه و گلوگاه ها را شناسایی و محور های مداخله را تعریف کنند و ارائه تسهیلات اشتغال زایی نهاد ها، منوط به داشتن گزارش نظام مسائل اشتغال آن منطقه باشد.

با این روش تسهیلات به گلوگاه های زنجیره ارزش تزریق شده و شاهد پایداری اشتغال های ایجاد شده خواهیم بود.دیگر پیشنهاد ما تشکیل کمیته ای تخصصی، برای رصد و تطبیق دقیق فعالیت های نهادهای مذکور مبتنی بر الگوهای پیشرفت منطقه ای است که امیدواریم با تقویت نظارت فنی و محتوایی بر این نهادها شاهد بالارفتن عملکرد الگو محور ایشان باشیم.

۳.ضعف متولیان در هدفمندسازی مسئولیت های اجتماعی پشتیبانی چابک، بهینه وخارج از ساز و کار های دست و پا گیر که بنا بود از محل منابع مسئولیت اجتماعی شرکتها و موسسات اقتصادی تامین گردد حال درگیر توزیع رانتی شده که علی رغم اشتیاق مدیران این شرکت ها به تخصیص این منابع به مناطق کم برخوردار و همچنین شناخت مردم و بنگاههای اقتصادی خرد از مشکلات و معظلات مناطق، همچنان اندر خم یک کوچه است.

در صورتی که گروههای جهادی و مردمی به دلیل حضور و آشنایی با نظام مسائلمناطق آمادگی طراحی سازوکارهای منطقی و شفاف برای هدایت این منابع را به مناطق کم برخوردار دارند.

محور سوم : مردمی سازی از حرف تا عمل…

با وجود گذشت ۲۰ ماه از آغاز دولت سیزدهم با شعار دولت مردمی و در آستانه سومین سال فعالیت آن، همچنان ایده مرکزی در خصوص مردمی سازی مشخص نیست.

ایجاد جایگاه دستیار مردمی سازی و راه اندازی شورای عالی جهاد سازندگی اقدامی خوب و امیدوارکننده در راستای استفاده از ظرفیت دریای عظیم مردم در جهت حل مسائل کشور است ولی اکتفا به ایجاد ساختار، بدون مشخص بودن اختیاراتو ماموریت های دقیق این دو مجموعه، ایضا نبود ساز و کار و فرآیند واگذاری أمور به مردم، تلقیِ شعاری بودن مردمی سازی را افزایش می دهد.

– به راستی کدام ماموریت و اختیار دولت و با چه روش و فرآیند قانونی قرار است در سال جاری به گروههای مردمی سپرده شود؟

– برای حمایت از تشکل های مردمی و عدم اجبار ایشان برای تبدیل به شرکت های اقتصادی چه بستری توسط دولت و مجلس فراهم گردیده است؟

مردمی سازی با فرایند فعلی دولت، تنها در حد شعار باقی خواهد ماند و بهانجام فعالیت های کوچک اکتفا خواهد کرد، که مثل تکان دادن آب یک حوض است در مقابل یک اقیانوس.

ما یقین داریم نیل به اهدافی چون خودکفایی در تولید خوراک دام و دانه های روغنی، مدیریت منابع آب و آبخیزداری و رفع بسیاری از آسیب های اجتماعی با مردمی سپاری قطعا امکان پذیر است.

محور چهارم: گفتمان جهادی؛ گفتمان جهادی همانطور که تجربه سالهای ابتدایی انقلاب نشان می دهد، جهاد سازندگی نقشی ویژه در گسترش فرهنگ انقلابدر اقصی نقاط جهان داشته است تا جایی که در ۳۰ کشور جهان دفتر ایجاد نمودهو در موضوعات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی نقش آفرینی نموده است.

در حال حاضر و با رشد جریان جهادی در کشور این امکان وجود دارد تا با تامین حداقل پشتیبانی‌ها و اعتماد به جوانان، زمینه ارتباط، جبهه سازی منسجم‌تر و ایجاد پیوندی عمیق بین ملت های مسلمان و استکبار ستیز فراهم شود. کما اینکه در سالهای اخیر با همت تعدادی از فعالین شاهد ایجاد گروههایجهادی در سایر کشورها بوده ایم که افتخار میزبانی از ایشان را در چهارمین جشنواره ملی جهادگران داشته ایم که این ازه شروع راه است…

نثار روح همه شهدای جهادگر صلوات

(0) نظر
X